På Gausta i Norge har in- och utcheckningen fått ett lyft. Med en ny lösning från RENZ kan gästerna själva hämta ut och lämna in stugnycklar när det passar dom – utan köer eller väntetid. För personalen innebär det mer tid till service, och för besökarna en enklare och mer flexibel start på fjällvistelsen.
2.5 timmars bilfärd från Oslo, med ryggen mot Gaustatoppen, hittar vi det familjevänliga Gausta med skid- och aktivitetscenter, hotell, restauranger, stugor och lägenheter. Från den 1 883 meter höga toppen ser man en sjättedel av Norges landyta, vilket gör utsikten unik. Här arbetar sedan 2016 Henrik Grimstad Ones, varav de senaste fyra åren i rollen som System- och Integrationschef med ansvar för att företagets olika IT-system fungerar smidigt tillsammans.
”Vi valde RENZ för att de har en smidig och modulär lösning som vi kan växa med”
På det norska skidcentret har man länge sett behovet av att göra in- och utcheckningen så smidig som möjligt för sina gäster. Under högsäsong kunde köerna i receptionen bli långa, och personalen hade fullt upp med att hantera nycklar och administrativa uppgifter. För att både förbättra gästupplevelsen och frigöra tid för personalen började man därför titta på en lösning där gästerna själva kan hämta ut och lämna in sina stugnycklar. Och det var här paketskåpslösningen myRENZbox kom in i bilden.
– Med hjälp av myRENZbox får våra gäster tillgång till sina stugnycklar – vid valfri tidpunkt. Nu kan de checka in och ut när det passar och slipper att stå i kö, säger Henrik och fortsätter:
– Vi valde RENZ för att de har en smidig och modulär lösning som vi kan växa med. De var också villiga att integrera myRENZbox med vår tech stack, där vi bland annat hanterar stugor, bokningar, kunder och betalningar.
Lösningen består av 153 paketskåpsfack placerade på vägen in till skidcentret. Innan myRENZbox fick gästerna åka de cirka 2,5 kilometerna till receptionen mitt i skidbyn för in- och utcheckning. Nu kan de istället, redan på infarten, hämta ut sin stugnyckel.
– Tack vare att paketskåpen är tillgängliga tidigt på området slipper gästerna onödig restid och når sin stuga snabbare. Det gör sammantaget deras upplevelse bättre, menar Henrik.
100% integration för en enklare vardag
Gaustas databas är integrerad med myRENZbox. Det innebär att Henrik och hans kollegor kan administrera accesser till paketskåpsfacken direkt i sitt egna system, som sedan skickar en kod till kundens telefon. Koden används för att öppna facket där stugnyckel och annan viktig information finns.
Resultatet, menar Henrik, har blivit en flexibel och enkel lösning som gör att besökarna kan börja sin vistelse direkt, utan väntetid, samtidigt som personalen kan fokusera på att ge service på andra sätt.
– myRENZbox är ett enkelt och intuitivt system för våra gäster, samtidigt som det är användarvänligt att använda för vår personal, konstaterar Henrik.
Till sist, hur tycker du samarbetet har varit med RENZ?
– Det har fungerat bra. RENZ har varit lyhörda för våra behov och gjort hela processen – från installation till drift – både enkel och effektiv.
