Hej Tommy Johansson, försäljare på RENZ! Vad gör du på dagarna?
Försäljning handlar mycket om att upprätthålla och stärka kundrelationer. Det blir mycket telefon, mail, Teamsmöten och givetvis en del fysiska möten. Mitt primärområde sträcker sig från södra Stockholm och ner till Blekinge – öster om E4:an. Själv utgår jag ifrån Linköping, där jag är född och uppvuxen. När jag inte arbetar umgås jag gärna med barn och barnbarn eller tränar. Vi har också ett hus i Spanien där vi spenderar så mycket tid som möjligt.
Hur hamnade du på RENZ?
Innan jag kom till RENZ för sex år sedan tillbringade jag 36 år på PostNord. Först som brevbärare, sedan bland annat som chef inom brevbäringen. Jag arbetade också, inom ramen för PostNord, på Forum för Fastighetsboxar som är ett samarbete mellan PostNord, CityMail och Fria Postoperatörers Förbund.
Hur har din bakgrund och erfarenhet hjälpt dig?
Mycket! Tiden som brevbärare öppnade ögonen för mig hur viktigt det är att tänka till kring fastighetsboxar för att underlätta en brevbärares vardag. På Forum för Fastighetsboxar ansvarade jag dessutom för kontakten med fastighetsägare kring frågor som rör fastighetsboxar. Så när jag sedan började på RENZ fick jag sälja en produkt som jag visste kunderna ville ha.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Helt klart kundkontakterna. Jag brinner för att hjälpa våra kunder och få dom att tro på våra produkter. Vi på RENZ har verkligen ett sortiment som förenklar deras vardag.
Vad är det bästa med RENZ?
I och med tiden på Forum för Fastighetsboxar har jag sett alla leverantörer och vet att RENZ är likställt med kvalitet. Vi styr produktionen, är duktiga inom det digitala, familjeägda och har ett brett produktutbud. Det finns också en god sammanhållning inom företaget där vi hjälper varandra och vill varandras bästa.
Upplever du några utmaningar/utvecklingsmöjligheter i ditt arbete?
Givetvis har läget i omvärlden påverkat nybyggnationen, och därmed intresset kring fastighetsboxar. För mig och mina kollegor är det alltid viktigt att fundera på nya affärsmöjligheter. Inte minst har vår tydliga satsning på paketskåp inneburit nya kunder som till exempel butiker, skolor och kommuner. Det är ett område jag är övertygad om kommer att växa. Samtidigt tror jag att nybyggnationen kommer att komma igång – och därmed ett ökat intresse igen kring fastighetsboxar.
Till sist Tommy, ditt bästa tips till den som vill arbeta som säljare?
Du behöver vara kunnig och ha ett genuint intresse för det du sysslar med. Samtidigt behöver du vara lyhörd och lyssna av dina kunder för att leverera den bästa lösningen för just dom. Du kommer också långt om du är noggrann och ordningsam.