Fastighetsboxguiden - vi hjälper dig
8 steg till din nya fastighetsbox
1. Inventera behovet av fastighetsboxar
Första steget mot din nya fastighetsbox är att räkna antalet lägenheter och lokaler. Antalet bestämmer hur många fack som du behöver.
Fundera också på om fastighetsboxen eller fastighetsboxarna ska placeras inom- eller utomhus. Det påverkar vilka av våra fastighetsboxar du behöver beställa. Våra olika modeller kan du läsa mer om i nästa steg.
2. Upptäck marknadens bredaste sortiment
Vi på RENZ är marknadsledare på fastighetsboxar (men också postlådor och paketskåp). Våra fastighetsboxar delas in i två grupper: Mekaniska och elektroniska fastighetsboxar.
De förstnämnda är nyckel- och modulbaserade och skräddarsys efter behov och utrymme. Det kan de sistnämnda med, men kan dessutom integreras (plug and play) med marknadens ledande passersystem för en bättre användarupplevelse.
Alla våra fastighetsboxar tillverkas i stark plåt, med hållbara detaljer, och har oändliga möjligheter gällande färg. Läs gärna mer och inspireras på Färg och ytskikt.
Upptäck våra mekaniska fastighetsboxar
Upptäck våra elektroniska fastighetsboxar
3. Beställ fastighetsboxen
När du vet vad du behöver beställer du snabbt och smidigt fastighetsboxarna direkt via oss, våra återförsäljare eller på RENZ Shop. Köper du en elektronisk fastighetsbox för första gången hjälper vår kunniga tekniska support dig igång.
Då vi har fem egna europeiska fabriker lovar vi snabba leveranser – vanligtvis inom 2-4 veckor. Leverans, om inget annat bestämts, sker alltid direkt från oss till dig.
4. Beställ centrallås till fastighetsboxar
Din nya fastighetsbox ska därefter registreras och förses med det centrallås som brevbärarna använder. På så sätt säkerställs att postutdelningen fungerar som den ska.
För att du ska kunna beställa centrallås behöver du ditt organisationsnummer, antalet som ska installeras (och på vilka adresser) samt referensnumret som anges i orderbekräftelsen från oss. Centrallåset beställer du på Forum för Fastighetsboxar.
5. Montera fastighetsboxen
När du väl fått din nya fastighetsbox är det bara att montera den på utvald plats. Antingen gör du det själv med hjälp av vår monteringsinstruktion. Annars kontaktar du oss så hjälper vi dig att hitta en lösning.
Professionell installation
Vi erbjuder professionell installation utförd av utbildade och certifierade installatörer. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.
6. Namn och nummermärkning
Väl på plats ska fastighetboxens postfack numreras enligt de principer för lägenhetsnumrering som fastställts av Lantmäteriet. Du börjar längst ner till vänster med lägenheten på nedersta våningen för att sedan arbeta dig uppåt postfack för postfack. Fyll första raden innan du börjar om längst ned i nästa rad – och så vidare.
Glöm inte att även butiker och företag som finns på adressen ska ha ett postfack. Läs gärna mer om vad som gäller på Montering och namnmärkning.
7. Beställ besiktning av fastighetsboxar
Slutligen ska fastighetsboxen besiktas och godkännas. Besiktningen, som är obligatorisk och kostnadsfri, görs av Postnord. Beställer den gör du på Forum för Fastighetsboxar.
8. Underhåll och service
För att få mest möjliga glädje av din fastighetsbox, och för att förlänga dess livstid, rekommenderar vi regelbundet underhåll. Läs mer på Underhållsanvisning och kontakta oss gärna om du har frågor och funderingar.
Faktaruta - fastighetsboxar
Istället för att ha inkast i lägenhetsdörrarna kan fastighetsboxar användas för postutdelning i flerbostadshus. Det är inte bara säkrare utan förenklar också brevbärarens arbete. Brevbäraren kommer åt alla fack via fastighetensboxens centralås, medan varje hyresgäst har sitt egna fack som öppnas med personlig nyckel, nyckelkort, tagg, app eller pinkod. Fastighetsboxen kan också integreras mot till exempel passersystem för en bättre användarupplevelse.