Hej Sofie Karlsson, Orderkoordinator på RENZ! Vad gör du på dagarna?

Tillsammans med mina kollegor är jag ett stöd såväl internt mot våra säljare som externt mot våra kunder. Jag arbetar mycket med att ta fram till exempel rapporter och underlag, men också att underhålla vårt affärssystem. Överlag arbetar jag mycket i vårt affärssystem med frågor som rör exempelvis lager, logistik, frakt, artikelhantering, order och faktura. Den ena dagen kan se väldigt olik ut den andra. Jag har en bred tjänst som innefattar väldigt många olika typer av uppgifter, vilket jag uppskattar.

Hur hamnade du på RENZ och hur din bakgrund och erfarenhet hjälpt dig?

Jag kommer tidigare från ett företag som utvecklade ett eget lagerhanteringssystem (WMS). Efter omstruktureringar i det bolaget valde jag att söka mig till en ny tjänst och hamnade på RENZ för snart 2,5 år sedan. Det finns många jobberfarenheter jag tagit med mig till RENZ – från min förra arbetsgivare men också från tidigare jobb. Inte minst har jag nytta av att tidigare arbetat inom e-handel och logistik. Jag har haft roller som account manager och support. Samtidigt har jag arbetat i en rad olika IT-system.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Att det är så omväxlande och under ständig utveckling. Vi försöker alltid lära oss och förbättra, både för oss själva men framförallt för våra kunder. För inte så längesedan utvecklade vi till exempel ett inkaststopp. Det innebär att istället för att byta en hel lucka kan du snabbt sätta igen ett luckinkast utan större påverkan på fastighetsboxen. En smidig lösning som gör det mycket enklare för våra kunder.
Det underlättar att vi har närhet och möjlighet till att ta fram lösningar i egna europeiska fabriker vilket gör beslutssträckan kortare och kundlösningen anpassningsbar. Det är en unik fördel mot våra kunder som gör mig extra stolt.

Upplever du några utmaningar eller möjligheter i ditt arbete?

Eftersom vi alltid strävar efter att göra saker bättre så finns det förstås utmaningar med det, men det ger samtidigt en större kunskapsbank när man utvecklas – både som person som företag.

Till sist Sofie, ditt bästa tips till den som vill arbeta som Orderkoordinator?

Du bör vara lösningsorienterad och positiv! Gärna med lite skinn på näsan. Jag tror att det är viktigt att man vill mycket och har framåtanda. Sedan måste du förstås ha en känsla för kundservice. Det är trots allt människor vi arbetar med.