Hej Jonathan Fritzell, After sale support agent RENZ, Vad gör du på dagarna?

Jag arbetar framförallt med teknisk support och reservdelsförsäljning mot framförallt återförsäljare, men också mot exempelvis serviceföretag. I praktiken innebär det bland annat att jag sitter på supportväxeln, ansvarar för olika mejlkorgar – däribland för vår webbshop renzshop.se, har lagerkoll på våra reservdelar samt kontakt med våra fabriker i främst Polen och Frankrike. Jag har ett varierande jobb med många olika arbetsuppgifter.

Hur hamnade du på Renz och hur har din bakgrund och erfarenhet hjälpt dig?

En rekryterare kontaktade mig via LinkedIn. Jag tyckte tjänsten i fråga lät intressant, sökte, och fick, jobbet på RENZ. I april i år påbörjade jag min tjänst som After sale support agent. Det känns som jag redan kommit in i min roll.

I grunden är jag IT-tekniker, vilket gör att jag har en teknisk erfarenhet som jag haft extremt mycket hjälp av i mitt arbete. Jag har även arbetat som elmontör, något jag också haft nytta av då jag har en praktisk erfarenhet av montering. Sedan var jag ett tag också inne- och reservdelsförsäljare. Det har jag förstås också nytta av i mitt arbete.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det finns många delar jag tycker är extra roligt. Min avdelning är ganska nystartad och jag har stora möjligheter att vara med i utvecklingen av hur vi arbetar. Sedan är det också roligt och inspirerande att ha kontakt med våra fabriker och kunder.

Upplever du några utmaningar och/eller möjligheter i ditt arbete?

Jag tror att alla har någon form av utmaning i sitt arbete, vilket förstås är bra för att utvecklas som person. I och med att jag sitter på teknisk support så kan en del ärenden vara utmanande. Men det ger mig möjlighet att lära mig mer om våra produkter för att sedan verkligen kunna hjälpa våra kunder med det de behöver hjälp med. Som jag nämnde innan så har jag också stora möjligheter att vara med och utveckla vår avdelning. Det uppskattar jag.

Ditt bästa tips till den som vill arbeta med det After sales?

Du bör ha tekniskt intresse i grunden. Det är viktigt att till exempel förstå hur mekaniska delar fungerar och sitter ihop samt hur programvaror och IT-system kan användas. Sedan är det bra att tänka på att den du pratar med kanske inte har samma tekniska förståelse, så du behöver kunna förklara det du vill säga på ett enkelt sätt. I slutändan är det viktigaste alltid att se och förstå sin kund och göra det du kan för att kunden ska få en snabb och smidig lösning. Helt enkelt en bra service.